نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی است.

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صداوسیما، نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی می باشد. حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی  در اجتماع انبوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، فرمودند:" دشمن در تبلیغات وسیع خود به‌دنبال نسبت دادن کمبودهای معیشتی و اقتصادی به نظام جمهوری اسلامی است تا این‌گونه وانمود کند که نظام اسلامی قادر به  حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم نیست."
 
همچنین در قسمت دیگری از صحبت های ایشان در خصوص خلاء های اقتصادی امروز کشور بیان شده است که:"«بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه طبقات ضعیف» دو مشکل اصلی در عرصه اقتصادی است و مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز برروی همین مسائل متمرکز می‌شود."
 
 برای اینکه نظام اسلامی بتواند با نقشه های دشمن هوشمندانه برخورد کند، می بایست گره های اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی کرده و اقدام به برطرف کردن آنها نماید به اذعان بسیاری از کارشناسان گره های اصلی اقتصادی کشور ،«رکود تولید» و «بیکاری» است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، راه‌حل این مشکلات آورده شده است. که نتیجه حل این مشکلات رونق تولید و اشتغال می باشد.چنانچه برخی از فواید رونق گرفتن تولید ملی، نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری در حرم مطهر عنوان شده است.در نتیجه ایشان هدف نظام اسلامی را، "پیشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، شکوفایی استعدادها، رهایی کشور از آسیب‌های اجتماعی و عزت و امنیت و اقتدار ملی" بیان کردند و برای رسیدن به آن نیز در راستای سیاست ­های اقتصادی سال گذشته نقشه راهی برای رونق تولید و به تبع آن اشتغال ترسیم کردند. که در دوبخش رونق تولید و اشتغال، قابل رصد کردن می باشد. بخش اول نیز در هفت محور تقسیم بندی شده است.

مدیریت پژوهش­ های خبری معاونت سیاسی تلاش دارد اقدامات مسئولان رادر خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری، در خصوص تولید و اشتغال -در سال 1396 – را رصد کرده و در قالب گزارش­ های هفتگی به اطلاع مخاطبان خود برساند.

مهمترین محورهای مهم و برجسته مورد بررسی در0409/ 96 الی0809/ 96 عبارتند از:

در رصد هفته مورد بررسی، از نکات ده گانه تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری به موارد ذیل پرداخته شده است:

"دخالت دادن مردم در کار تولید"، "گسترش صادرات و طرف های صادراتی"، "تامین امنیت سرمایه گذاری" ، " اشتغال" .

 و مهم ­ترین محورهای رصد شده از نکات فوق عبارتند از:

  • 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنعت اختصاص دادیم، در بخش خدمات، 18283 میلیارد ریال و در بخش صنعت با افزایش 150 درصدی، مبلغ 12682 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد
  • خط اعتباری ۶۰۰ میلیارد تومانی پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان ۵ محصول باغی تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد از خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به منظور بهره مندی تولیدکنندگان از ارزش افزوده محصولات تولیدی خود برای ایجاد صنایع سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی پرداخت می‌شود.
  • در هفت ماهه اول سال جاری بالغ بر ۲۱۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع خشکبار به ارزش ۸۶۳ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار صادر شده که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۴.۵ درصد افزایش وزنی و ۹ درصد افزایش ارزشی را نشان می‌دهد.
  • در حال حاضر روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر می شود. بهار و تابستان سال آینده شاهد افزایش میزان صادرات روزانه گاز به عراق خواهیم بود؛
  • بر اساس قرارداد تهاتر برق بین ایران و ارمنستان برای صادرات گاز و دریافت برق، در هشت ماه نخست امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر شده است.
  • بیش از 85 درصد تولیدات فرش دستباف ایران صادر می شود. فرش دستباف با توجه به وجود منابع داخلی و تولید صادرات محور با ارزش افزوده بالا از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.
  • با وجود چالش‌های مختلف در کشور،  ایران در سال های اخیر در تولید متانول موفق بوده و تا پنج سال آینده متانول صادراتی ایران به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.
  • مرحله نخست سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری خارجی از ابتدای مهرماه عملیاتی شده است همه سرمایه گذاران خارجی از این پس می توانند برای تسهیل در روند صدور مجوزهای لازم از طریق این سامانه اقدام کنند. راه اندازی این سامانه سبب می شود تا سازمان های مرتبط با صدور مجوز برای سرمایه گذاران خارجی در کوتاهترین زمان ممکن مجوز لازم را صادر کنند.
  • تصویب آئین نامه اجرایی پرداخت 11 هزار میلیارد تومان وام از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی در هیئت دولت - بر اساس این آئین نامه سهم هر استان و همینطور حوزه های فعالیت مرتبط از این میزان تسهیلات مشخص شده است.
  • طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاب) به زودی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت اجرا می شود تا از این طریق ارتباط میان صنعت و دانشگاه برقرار شود .
  • یکی از راهکار های حل مسئله اشتغال توجه به بخش خصوصی و همچنین بخش خارجی است که می تواند منجر به سرمایه گذاری به منظور ایجاد اشتغال شود. بخش خصوصی و خارجی باید راه را بر اساس معیارها و ضوابطی که برای تبادلات در کشور است باز کنند تا سرمایه گذاری های خارجی انجام شود و شاهد تولید و ایجاد اشتغال باشیم.
  • تکلیف برنامه ششم ایجاد 900 هزار شغل در سال است که 100 هزار شغل آن به حوزه فناوری اطلاعات برمی‌گرددو در آینده نزدیک گزارشی را از اینکه در بخش ما چه میزان شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده را منتشر خواهیم کرد. 
  • هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری برای بازسازی و نوسازی تجهیزات و عوامل تولید در نقاط مختلف کشور پرداخت می شود.
  • طرح تعاون روستا در برنامه ششم توسعه، در پنج هزار روستای کشور اجرایی می شود. در این زمینه برای توسعه 54 خوشه کسب و کار روستا و یک میلیون و 914 هزار شغل باید 100 هزار تسهیل گر روستایی شناسایی و آموزش ببینند. 
  • اجرای طرح تعاون روستا در کشور حدود 120 هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که 50 درصد آن از محل منابع صندوق توسعه ملی و 50 درصد دیگر از منابع بانک ها تامین می شود.

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

پژوهش خبری // گروه اقتصاد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۰۹
اعظم سادات سرآبادانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی