۲ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است



























اگر جهت گیری تولید ملی بر پایه حفظ کرامت انسانی و انگیزه های جهادی شکل بپذیرد می توان انگیزه جهادی را در نیروی انسانی پشتوانه تولید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام  عبدالعلی رضایی، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در یادداشتی به بررسی تولید ملی و اقتصاد مقاوتی پرداخته است که در ادامه می خوانید؛

«پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله تولید ملی است. اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود،با آگاهی و هوشمندی خود، با همراهی و کمک مسئولان، با برنامه ریزی درست بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالشهایی که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه کامل و جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین مسئله ی تولید ملی، مسئله مهمی است.»

از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای -مدظله العالی- بر می آید که در شرایط فعلی کشور، تولیدملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، در واقع بخش عمده ای از طرح عملیاتی برای تحقق جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است.

باید توجه داشت که نظام جمهوری اسلامی از زیرساخت های مکتبی و اعتقادی ممتاز و منحصر به فردی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و به تبع آن تولید ملی برخوردار است. بارزترین نمونه آن تحقق انقلاب اسلامی بر پایه اسلام ناب محمدی (ص) است. پی ریزی انقلاب اسلامی یک حرکت عظیم انسانی و وسیع در مقیاس جهانی بود که حضرت امام خمینی (ره) بعنوان یک رهبر مهذب و شجاع با دیدگاهی فراملی و جهانی، توانست انقلاب عظیم اسلامی را سازماندهی و رهبری کند، رژیم ستم شاهی را که غرق در روابط فساد و بی عدالتی بود، مضمحل نماید و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، و در ادامه انقلاب

اسلامی توانست جنگ تحمیلی هشت ساله جبهه استکباری علیه نظام نو پای اسلامی را مدیریت و اداره کند و با صرف کمترین هزینه مادی موفق به کنترل و مدیریت آن شود. لذا از این تجربیات باید بعنوان یک نمونه موفق در حوزه مدیریت منابع انسانی استفاده کرد و باید مورد مطالعه و دقت کارشناسان این حوزه قرار گیرد تا در نهایت این تجربیات موفق تبدیل به یک دانش صریح و متقن گردد.

برای مثال در جنگ تحمیلی هشت ساله عراق و متحدین عربی، اروپایی و آمریکایی علیه جمهوری اسلامی نکات مهمی وجود دارد و آن نگاه مدیران ارشد نظامی امثال شهید همت و شهید باکری و دیگر مدیران جنگ به انسان و مدل منابع انسانی بود آنان نیروی انسانی را چگونه سازماندهی و اداره می کردند؟ چرا آنها نظام انگیزه های الهی انسان را نسبت به ابزار و منابع مقدم قرار می دادند؟ البته باید متذکر شد که نمونه هایی در نظام های مادی نیز در تاریخ وجود دارد. که آنها هم باید در بخش مطالعات تطبیقی مورد مطالعه قرار بگیرند از جمله یک نمونه آن ژاپن بود که بعد از جنگ دوم جهانی برای ساختن کشورشان جانفشانی های مثال زدنی از خود نشان دادند. مثلا زمانی که کارگران برای نصب دکل های بلند کارخانجات بالای دکل می رفتند تا زمانی که توان در بدن داشتند به کار و تلاش مشغول بودند و هر زمان که از شدت خواب و خستگی بی هوش می شدند، از روی دکل سقوط می کردند و جانشان را از دست می دادند و نفر بعدی کار را ادامه می داد. این نیروی انسانی با چه انگیزه ای کار می کرده که تا این حد حاضر بوده جانش را فدای آرمانش کند. تولید ملی برای آنها تنها یک مسئله درونی و شخصی نبود بلکه تبدیل به یک آرمان شده بود. آنها به خاطر آرمان هایشان حاضر بودند جان خود را از دست بدهند. لذا آثار آن نوع انگیزه ، تفکر و عمل امروز در اقتصاد فعال جامعه ژاپن قابل ملاحظه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۹:۳۴
اعظم سادات سرآبادانی


اینفوگرافیک/نتایج و آثار و فواید رونق تولید ملی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در اولین روز سال ۱۳۹۶ در حرم مطهر رضوی درباره‌ی دو محور اصلی اقتصاد و انتخابات به سخنرانی پرداختند و به نکات مهم و متعددی اشاره کردند. که بخشی از این بیانات در قالب اینفوگرافیک را از نگاه می‌گذرانید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در اولین روز سال ۱۳۹۶ در حرم مطهر رضوی درباره‌ی دو محور اصلی اقتصاد  و انتخابات به سخنرانی پرداختند و به نکات مهم و متعددی اشاره کردند. که بخشی از این بیانات در قالب اینفوگرافیک را از نگاه می‌گذرانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۶ ، ۲۱:۱۲
اعظم سادات سرآبادانی