سنت تصویری اصالت بخش کالای دانش بنیان ایرانی

سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۴۷ ب.ظ


نیکان پور گفت: قطعا برگزاری این جشنواره در راستای حمایت از تولید محصولات باکیفیت ساخت داخل می تواند تاثیرگذار باشد و شناخت بیشتری به مردم برای انتخاب کالای دانش بنیان ساخت داخل می دهد.

بخش هنری تبیان

اکبر نیکان پور

اکبر نیکان پور هنرمند پیشکسوت تصویرسازی کشور با بیان اینکه ساختارهای بومی هندسی و نقش و نگارهای ایرانی که بیانگر سنت تصویری و تاریخ هنر کشورمان است می تواند به عنوان طرح روی پارچه ها قرار گیرد اظهار کرد: در واقع کار کردن روی این موضوع باید به صورت تخصصی آنالیز شود و در بین طرح هایی که بر پارچه ها نقش می بندد از طرح های اصیل ایرانی به گونه ای که دارای نشان معاصری بوده و مخاطب را جذب کند استفاده شود.

نیکان پور ادامه داد: به این صورت از سنت تصویری ایران استفاده شده و به نوعی اصالت نیز به کالا داده می شود البته باید این کار همراه با ایده و خلاقیت باشد در این صورت حتما اقبال به این محصولات افزایش می یابد. همچنین کیفیت کالا موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه توجه به این اقدام مهم در دانشگاه های هنر کشور آغاز شده است گفت: در دانشکده های مختلف شاهد ایجاد رشته در زمینه طراحی لباس هستیم که شروع مناسبی است اما باید ایده هایی نیز همراه این کار باشد تا مردم بیشتر جذب شوند که در این بین ایده هایی مهم است که با مخاطب ارتباط بگیرد.

این هنرمند تصویرگر پژوهش های انجام شده در این حوزه را جدید دانست و ابراز کرد: برای اینکه فعالیتی ماندگار شود نیاز به زیرساخت پژوهشی دارد با نگاهی به نقش و نگار در لباس های مختلف به اهمیت تصویرسازی در آنها پی برده می شود که توجه به این موضوع توجه به اقتصاد در بخش هنر است. البته کاربرد طرح هایی ماندگار که در ذهن خریدار می ماند و توجه به رنگ، فرم و زیبایی اثر هنری روی پارچه مهم است.

نیکان پور با بیان اینکه البته تولیدکنندگان هم باید معرفی درستی از محصولات خود داشته باشند گفت: در تولید یک محصول تنها یک فرد دخیل نیست بلکه مجموعه ای از افراد دست به دست هم می دهند تا کالایی تولید شود بنابراین این مجموعه باید حرفه ای به کار نگاه کنند تا کالایی با کیفیت و به روز تولید شود. در عرصه تصویرسازی نیز باید سنت تصویری کشورمان را از طریق پیوند با دوره جدید معاصر کنیم سپس با توجه به اینکه مخاطب و مصرف کننده چه زیبایی را در لباس خود دوست دارد اقدام به تولید کنیم.

وی درباره جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» نیز بیان کرد: قطعا برگزاری جشنواره «ایران ساخت» در راستای حمایت از تولید محصولات دانش بنیان ساخت داخل می تواند تاثیرگذار باشد و شناخت بیشتری به مردم برای انتخاب کالای باکیفیت ساخت داخل می دهد.

براساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی ماه سال جاری برپا می شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1395 است.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۵
اعظم سادات سرآبادانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی