«ایجاد اشتغال»، «جلوگیری از خروج ارز» و «رشد اقتصادی» سه ویژگی مهم حمایت از تولید داخل هستند و در صورت حمایت نهادهای مختلف کشور از تولید داخل محقق خواهند شد.

به گزارش نامه نیوز، طی سال های اخیر اقتصاد کشور به واسطه اعمال تحریم های اقتصادی غرب با مشکلاتی مواجه شده است. اما اصلی ترین مشکلی که پس از بروز تحریم ها رخ داده تامین کالاهایی است که مردم به آنها نیاز دارند. کالاهایی که عمده آنها به واسطه عدم توجه به تولید داخل و حمایت های لازم از صنعت با خروج گسترده ارز وارد کشور می شود.

اعمال تحریم های اقتصادی در سال های اخیر این موضوع را بیش از گذشته ضروری کرده است که باید بیش از گذشته به تولید داخل توجه شود؛ چرا که با توسعه صنایع بومی می توان به راحتی بخش قابل توجهی از نیازهای اساسی مردم به کالاهای مختلف را در داخل کشور برطرف کرد.

این موضوع علاوه بر بی نیازی به کشورهای غربی مزایای فراوانی را نیز برای اقتصاد کشور به همراه دارد. بیکاری یکی از دغدغه های اصلی اقتصاد ایران در سال های اخیر بوده است و این در حالی است که صنایع کشور پتانسیل ایجاد اشتغال پایدار به صورت گسترده دارند. در صورت حمایت از تولید داخل می توان امیدوار بود که با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نرخ بیکاری کاهش یابد و مشکل بیکاری در اقتصاد ایران برطرف شود.

مزیت دیگری که می توان در راستای حمایت از تولید داخل به آن اشاره کرد جلوگیری از خروج ارز به منظور واردات کالاهای غیر ضروری است. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که به واسطه عدم فعالیت صنایع کشور با تمام توان دولت به منظور تامین نیازهای غیر ضروری مردم به ناچار به سمت واردات کالاهای مختلف هدایت شده است. این موضوع باعث شده تا ارز قابل توجهی هر ماه از کشور خارج شد. این در حالی است که هم اکنون صنایع کوچک و بزرگ کشور با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و در صورتی که هزینه واردات به صنایع کشور تزریق شود مشکل تامین کالاهای مورد نیاز داخل برای بلند مدت برطرف می شود و دیگر نیازی به خروج ارز برای واردات کالاهای غیر ضروری نیست.

سومین مزیت حمایت از تولید داخل توسعه اقتصاد کشور است. بر اساس برنامه قانون پنجم توسعه اقتصاد ایران باید دارای رشد 8 درصدی باشد که متاسفانه در سال های اخیر رشد اقتصادی کشور منفی بوده است. در صورتی که صنایع کشور با تمام توان خود فعالیت کنند تولید کشور افزایش خواهد یافت که این موضوع می تواند در نهایت به رشد اقتصادی و رسیدن به اهداف مورد نظر در برنامه های کلان اقتصادی کشور منجر شود.

در شرایطی که ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و رشد اقتصادی سه ویژگی مهم حمایت از تولید داخل هستند، ضروری است که از تولید داخل حمایت ویژه ای صورت بگیرد و تمام نهادها این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. همانطور که اخیر حجت الاسلام حسن روحانی گفته است دولت تدبیر و امید از آغاز به کار حمایت از تولید داخلی را از مأموریت‌های مهم خود می‌داند و با استقبال از این موضوع، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مأمور نمود که مصوبه خرداد ماه گذشته دولت مبنی بر تعیین فهرست کالاهای مشابه تولید داخلی و ممنوعیت خرید و واردات آن برای کلیه دستگاه‌های دولتی و عمومی را با توجه به افزایش مستمر قابلیت‌های تولیدی به ویژه در حوزه تولیدات دانش‌بنیان را مورد بازنگری قرار داده و فهرست جدید این کالاها را به دولت ارایه نماید.

رییس‌جمهور همچنین اظهار امیدواری کرد استفاده از کالای تولید داخل به فرهنگ جامعه تبدیل شود و یکی از مصادیق امر به معروف را حمایت از تولید داخلی عنوان نمود.

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرده است در شرایط فعلی و با وجود رفتارهای ماجراجویانه غرب در مقابل ایران و تحریم‌های مختلف و نیز وضعیتی که از نظر نیروی انسانی جوان و متخصص در ایران وجود دارد، باید تولید داخلی را افزایش دهیم ضمن اینکه وضعیت تورمی نیز در کشور وجود داشته و ضرورت این بحث را بیش از پیش نمایان می‌کند

همچنین کارشناسان اقتصادی نیز بر ضرورت حمایت از تولید داخل تاکید کرده اند. فرشاد مومنی بر این باور است که برای نجات اقتصاد ایران دولت باید سیاست های حمایت از تولید را تقویت کند. به باور او در دوره ای که رکود تورمی براقتصاد ایران حاکم شده، یکی از اصلی ترین راه های نجات توجه ویژه به تولید است

وی تاکید کرده است باید ساختار نهادی گردش 180 درجه ای کند و به جای اینکه منافع غیرمولدها را اولویت قرار دهد، منافع بخش های مولد تولیدی را مورد توجه قرار دهد که این حرف درستی است.

علاوه بر این جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت با بیان اینکه بخش تولید داخلی در شرایط فعلی از نظر کارایی، کیفیت و انرژی در شرایط مناسبی قرار ندارد، تصریح کرد: تا حد قابل توجهی این شرایط متوجه تولیدکنندگان نیست بلکه شرایط بازار چنین مشکلاتی را برای آنها بوجود آورده است و آنان باید الزاماً خود را با این شرایط هماهنگ کنند.

وی با اشاره به اینکه باید امکان صادرات محصولات برای واحدهای تولیدی بوجود آمده و حداقل در بخش داخل دیگر فرصت حضور تولیدکنندگان خارجی را در بازار کشور نداد، اظهار داشت: در حال حاضر حضور تولیدکنندگان چینی در کشور باعث شده تا مشکلاتی برای بخش‌های مختلف تولیدی بوجود آید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی